Sustavi upravljanja - ISO 9001:2008

ISO 9001:2008 je međunarodna norma koja opisuje sustav upravljanja kvalitetom. Navedena norma je generička norma, što znači da su svi zahtjevi u normi općeniti i da se mogu primijeniti na svaku organizaciju bez obzira na njenu vrstu, veličinu i ponuđeni proizvod ili uslugu. Bitno je napomenuti da se prilikom certifikacije certificira pojedini proces, a ne pojedini proizvod ili usluga.

Primjena sustava upravljanja kvalitetom djelatnosti obuhvaća nekoliko karakterističnih aktivnosti.

To su:

  • utvrđivanje potreba i očekivanja korisnika
  • uspostavljanje politike kvalitete i ciljeva kvalitete i odgovornosti za njihovo ostvarenje
  • utvrđivanje poslovnih procesa za ostvarenje ciljeva kvalitete
  • utvrđivanje i osiguravanje resursa potrebnih za ostvarenje ciljeva kvalitete
  • utvrđivanje metoda za mjerenje učinkovitosti i djelotvornosti svakog poslovnog procesa
  • primjena metoda za utvrđivanje učinkovitosti i djelotvornosti procesa
  • utvrđivanje načina sprječavanja negativnih pojava i uklanjanje njihovih uzroka
  • uspostavljanje i primjena procesa neprekidnog poboljšavanja sustava upravljanja kvalitetom

Razlozi za primjenu ISO 9001 normi su barijere koje postavljaju velika svjetska tržišta, a napose tržište Europske zajednice, koje je prvo prihvatilo primjenu tih normi.

Europska zajednica je pokrenula proces koji se očituje u sljedećem:

  • kupci su počeli tražiti certifikate za sustav kvalitete prema ISO 9001, kao preduvjet bilo kakvog ugovaranja
  • konkurencija potiče lančanu reakciju, jer već posjeduje certifikate
  • certifikacija sustava kvalitete prema ISO 9001 postaje pokazatelj našeg stava prema kvaliteti
  • kvaliteta se mora unaprijediti, a ISO 9001 je internacionalno prihvaćen način

Normom ISO 9001:2008 utvrđeni su opći zahtjevi na sustav upravljanja kvalitetom kada neka organizacija namjerava:

  • dokazati vlastitu sposobnost za obavljanje djelatnosti koje zadovoljavaju
  • potrebe, zahtjeve i očekivanja korisnika
  • ostvariti zadovoljstvo korisnika učinkovitom primjenom sustava upravljanja kvalitetom, uključujući i procese za poboljšavanje toga sustava